Roxel Infra avd. Færøyene er godt i gang med den første av to tunneler som skal bygges på Færøyene. Først ut er E8 Eysturoytunnelen, så S14 Sandoytunnelen.
Roxel jobber sammen med et lokalt firma på Færøyene – El-Service. Byggherre er P/F Eystur- og Sandoytunelar, og hovedentreprenør NCC.
Vår kontrakt er tiltransportert NCC.
Kunde: EST Færøyene
Eysturoytunnelen

Om tunnelen
E8 – Eysturoytunnelen vil forkorte reiseavstanden fra Torshavn til Runavik/ Strendur fra 55 km til 17 km. Tunnelen har en lengde på 11,24 km og skal stå ferdig i 2020.
Fakta
- Arbeid påbegynt i 2017
- Forventet tid: 3-4 år
- Tunnel ferdig i 2020
- Lengde: 11 240 meter
- Bredde: 10,250 meter
- Bratteste stigning: 5%
- Laveste nivå: 187 meter
Sandoytunnelen

Om tunnelen
S14 – Sandoytunnelen vil strekke seg fra Traoardalur til Skopun og Sandur. Tunnelen har en lengde på 10,9 km og skal etter planen stå ferdig i 2023.
Fakta
- Arbeid påbegynt: 2018
- Forventet tid: 5 år
- Tunnel ferdig: 2023
- Lendge: 10 800 meter
- Bredde: 9,5 meter
- Bratteste stigning: 5%
- Laveste nivå: 147 meter