Tunnelprosjekt Færøyene

Roxel Infra avd. Færøyene er godt i gang med den første av to tunneler som skal bygges på Færøyene. Først ut er E8 Eysturoytunnelen, så S14 Sandoytunnelen.

Roxel jobber sammen med et lokalt firma på Færøyene – El-Service. Byggherre er P/F Eystur- og Sandoytunelar, og hovedentreprenør NCC.
Vår kontrakt er tiltransportert NCC.

Kunde: EST Færøyene

Eysturoytunnelen

Om tunnelen

E8 – Eysturoytunnelen vil forkorte reiseavstanden fra Torshavn til Runavik/ Strendur fra 55 km til 17 km. Tunnelen har en lengde på 11,24 km og skal stå ferdig i 2020.

Fakta

  • Arbeid påbegynt i 2017
  • Forventet tid: 3-4 år
  • Tunnel ferdig i 2020
  • Lengde: 11 240 meter
  • Bredde: 10,250 meter
  • Bratteste stigning: 5%
  • Laveste nivå: 187 meter
Inne i Eysturoytunnelen
Inne i Eysturoytunnelen

Sandoytunnelen

Om tunnelen

S14 – Sandoytunnelen vil strekke seg fra Traoardalur til Skopun og Sandur. Tunnelen har en lengde på 10,9 km og skal etter planen stå ferdig i 2023.

Fakta

  • Arbeid påbegynt: 2018
  • Forventet tid: 5 år
  • Tunnel ferdig: 2023
  • Lendge: 10 800 meter
  • Bredde: 9,5 meter
  • Bratteste stigning: 5%
  • Laveste nivå: 147 meter